Mennyibe fáj a biztonság?

-: több, mint egy éve frissült

Mennyibe fáj a biztonság?

Magyarországon a német Abus és az amerikai Kryptonite termékei jelentik a csúcsszínvonalat, kevésbé ismert gyártók esetében mindenképpen a legfejlettebb modelleket válasszuk. Egy megfelelő biztonságot kínáló zárért – legyen az sodronyos, lánc- vagy U-lakat jellegű – legalább 8.000 forintot kell kiadni, a fokozottan veszélyes helyeken lezárt, értékes kerékpárok esetében a belépő szint 12.000 Ft. Húszezer forint felett kaphatók olyan zárak, melyek láttán a tolvajok minden bizonnyal odébbállnak.

Milyen zárak kaphatók?

A zárkínálat három fő csoportra osztható: acélsodronyból készült, műanyagborítású, hosszú, hajlékony típus, láncszemekből álló, műanyag- vagy szövetborítású valamivel rövidebb változat, merev, U-alakú, speciális acélprofillal rendelkező zár, amely kisebb átfogó képességgel rendelkezik, így gondosan kell kiválasztani a tárgyat, melyhez a kerékpár egyáltalán hozzáköthető. A biztonság szempontjából azonos árfekvésben mindhárom típus többé-kevésbé hasonló kihívást jelent a tolvajoknak, viszont feltörésük más-más szerszámot igényel.

A szerszámcipelés és -elrejtés körülményessége miatt a gazemberek általában csak az egyik zártípusra szakosodnak, így érdemes egyszerre két különböző típussal lezárni a kerékpárt. A zár lehet kulcsos rendszerű vagy számzáras, ha kulcsos, akkor legyen piszkálhatatlan, fúrhatatlan, jég- és saválló. A számzáras típusok nemcsak a kulcs elvesztése ellen jelentenek biztosítékot, hanem mechanikájuk nehezebben hozzáférhető. Ellenben az olcsóbb számzáras modellek kalapáccsal könnyen szétverhetők. 


Mi alapján válasszunk zárat? 

A zár kiválasztásának egyik legfontosabb szempontja a szállíthatóság. A legtöbb motorkerékpárhoz tervezett modell sajnos itt vérzik el: melyik kerékpáros cipelne 3-4 kg-os vasat a hátizsákjában! Bizonyos esetekben mégis van létjogosultságuk: ha minden nap ugyanott zárjuk le a kerékpárt, a nagy vasat akár ott is hagyhatjuk – zárat szerencsére még nem lopnak! Emellett egy könnyű, hajlékony típust mindig vigyünk magunkkal, ha útközben mégis be kell ugrani valahova. Ha mindkettőt egyszerre használjuk, akkor kétszer olyan biztosak lehetünk abban, hogy órák múlva is a helyén találjuk szeretett kerékpárunkat. A tolvajok nem sokat vacakolnak, így azt a kerékpárt viszik el, amelyikkel a legkevesebb a munka!


Biztonsági fokozatok

A kerékpár értékéhez igazítva válasszuk ki a megfelelő zárat! De melyik a megfelelő? Ezt segít eldönteni a gyártók biztonsági skálája, mely a zárakat egységes szempont szerint, védelmi érték alapján osztályozza. Így egyazon gyártó kínálatában valamennyi zár, típustól függetlenül, abszolút érték szerint összemérhető. Az egyes típusok között funkcióban és árban egyaránt nagy különbségek vannak: bizonyos típusok jellegüknél fogva nem jelenthetnek tökéletes megoldást a kerékpár biztonságára (pl. spirálzár), így célszerű kevésbé értékes bicajok lezárására alkalmazni. A felsőkategóriás, magasabb biztonsági szinttel jelölt zárakat neves tesztintézetek is minősítik, tehát vásárláskor keressük az erre utaló emblémát a lakat csomagolásán!  


Milyen zártípus a legmegfelelőbb?

Az emberek azért választják a nagyobb méretű U-lakatokat, mert nem tudják, hogyan kell a kisebbeket megfelelően használni. A lakatot elég kizárólag a hátsó háromszögön belül az abroncson átbújtatni, mivel a kereket a háromszögből nem lehet kihúzni. A befűzött kerékabroncs, illetve a gumi lényegében vághatatlan, nehezebb feladatot jelent, mint a lakat vagy a váz megsemmisítése. Méret, súly és biztonság tekintetében az edzett acélprofilból készült, speciális zárral rendelkező U-lakat általában a legjobb választás, kiegészítő kábellel együtt teljes védelmet kínál. A láncszemekből álló zártípus sajnos igen nehéz és terjedelmes, így inkább motokerékpárok lezárására alkalmas. A sodronyzár kizárólagos alkalmazása pedig nem nyújt megfelelő biztonságot az értékesebb kerékpárok számára.  

 

Cimkék :

#blog #lakatolás

Megosztás :