A zárkínálat három fő csoportra osztható:
acélsodronyból készült, műanyagborítású, hosszú, hajlékony típus,
láncszemekből álló, műanyag- vagy szövetborítású valamivel rövidebb
változat,
merev, U-alakú, speciális acélprofillal rendelkező zár, amely kisebb
átfogó képességgel rendelkezik, így gondosan kell kiválasztani a
tárgyat, melyhez a kerékpár egyáltalán hozzáköthető.
A biztonság szempontjából azonos árfekvésben mindhárom típus
többé-kevésbé hasonló kihívást jelent a tolvajoknak, viszont feltörésük
más-más szerszámot igényel.
A szerszámcipelés és -elrejtés
körülményessége miatt a gazemberek általában csak az egyik zártípusra
szakosodnak, így érdemes egyszerre két különböző típussal lezárni a
kerékpárt. A zár lehet kulcsos rendszerű vagy számzáras, ha kulcsos,
akkor legyen piszkálhatatlan, fúrhatatlan, jég- és saválló. A számzáras
típusok nemcsak a kulcs elvesztése ellen jelentenek biztosítékot, hanem
mechanikájuk nehezebben hozzáférhető. Ellenben az olcsóbb számzáras
modellek kalapáccsal könnyen szétverhetők.
A zár kiválasztásának egyik legfontosabb szempontja a szállíthatóság. A legtöbb motorkerékpárhoz tervezett modell sajnos itt vérzik el: melyik kerékpáros cipelne 3-4 kg-os vasat a hátizsákjában! Bizonyos esetekben mégis van létjogosultságuk: ha minden nap ugyanott zárjuk le a kerékpárt, a nagy vasat akár ott is hagyhatjuk – zárat szerencsére még nem lopnak! Emellett egy könnyű, hajlékony típust mindig vigyünk magunkkal, ha útközben mégis be kell ugrani valahova. Ha mindkettőt egyszerre használjuk, akkor kétszer olyan biztosak lehetünk abban, hogy órák múlva is a helyén találjuk szeretett kerékpárunkat. A tolvajok nem sokat vacakolnak, így azt a kerékpárt viszik el, amelyikkel a legkevesebb a munka!
A kerékpár értékéhez igazítva válasszuk ki a megfelelő zárat! De melyik a megfelelő? Ezt segít eldönteni a gyártók biztonsági skálája, mely a zárakat egységes szempont szerint, védelmi érték alapján osztályozza. Így egyazon gyártó kínálatában valamennyi zár, típustól függetlenül, abszolút érték szerint összemérhető. Az egyes típusok között funkcióban és árban egyaránt nagy különbségek vannak: bizonyos típusok jellegüknél fogva nem jelenthetnek tökéletes megoldást a kerékpár biztonságára (pl. spirálzár), így célszerű kevésbé értékes bicajok lezárására alkalmazni. A felsőkategóriás, magasabb biztonsági szinttel jelölt zárakat neves tesztintézetek is minősítik, tehát vásárláskor keressük az erre utaló emblémát a lakat csomagolásán!
Az emberek azért választják a nagyobb méretű U-lakatokat, mert nem
tudják, hogyan kell a kisebbeket megfelelően használni. A lakatot elég
kizárólag a hátsó háromszögön belül az abroncson átbújtatni, mivel a
kereket a háromszögből nem lehet kihúzni. A befűzött kerékabroncs,
illetve a gumi lényegében vághatatlan, nehezebb feladatot jelent, mint a
lakat vagy a váz megsemmisítése. Méret, súly és biztonság tekintetében
az edzett acélprofilból készült, speciális zárral rendelkező U-lakat
általában a legjobb választás, kiegészítő kábellel együtt teljes
védelmet kínál. A láncszemekből álló zártípus sajnos igen nehéz és
terjedelmes, így inkább motokerékpárok lezárására alkalmas. A sodronyzár
kizárólagos alkalmazása pedig nem nyújt megfelelő biztonságot az
értékesebb kerékpárok számára.